”Husk altid, at hvis du peger fingre ad nogen, så er der altid mindst 3 fingre, som peger tilbage mod dig selv.” Det er noget, som min ven, meget ofte siger, og især har sagt meget tydeligt i alle sine posts på de sociale medier i den sidste tid. Det var min gode ven, som blev udsat for det, som man kalder en shitstorm. Han driver en lille forretning, hvor han sælger forskelligt sportsudstyr og sportstøj. Han er måske ikke den kløgtigste mand i verden, men han er ærlig og vil gøre alt, hvad han kan, for at hans kunder er tilfredse. En dag så han på Facebook, at han blev kaldt for en svindler og uhæderlig. Det var en kvinde, som havde købt et par sports-bh’er, som ikke passede hende. Hun havde bestilt dem via e-shoppen. Hun skrev, at varerne ikke var som beskrevet i produktbeskrivelsen, og at han derfor er en svindler.
Bestilte forkert
Det, som hun ikke havde været opmærksom på, var, at man kan vælge sine varer i forskellige størrelser og farver. Det havde hun ikke gjort. Hun havde brug for en C-skål, men havde bestilt i størrelse A. Min ven har tjekket ordren, og hun fik, hvad hun bestilte.
Ikke desto mindre, så var der flere kunder, der har haft den samme erfaring som kvinden. De har ikke set sig godt nok for når de har besøgt hans webshop. Også selv om han tit skriver, at de skal tjekke ordren, inden de fortsætter til betaling. Mange af kunderne med den samme oplevelse kom med lignende udsagn. Noget i stil med, at shopejeren ikke er hæderlig, at der er tale om svindel med produkter – og den slags. Han blev også nævnt ved navn. ”Den og den er en svindler, der stjæler vores penge.”
Ikke offererstatning men injuriesag
Han mente, at han blev udsat for injurier, og to derfor kontakt til sin advokat i Randers. Egentlig mente han, at han var berettiget til offererstatning, fordi de. han led faktisk store tab i dagene, hvor den her shitstorm stod på. Hans advokat mente dog ikke, at der kunne blive tale om en sag om offererstatning. Men han var ret sikker på, at han kunne køre en injuriesag mod de mennesker, der har udtalt sig så groft om min ven.
Ny injuriesag nødvendig
Måske er det bare ordkløveri. Men min ven bad advokaten om at starte en injuriesag mod de personer, der kaldte ham for en svindler og en tyv. Han ser det som en mulighed for at få en lille erstatning for de tab, som deres udtalelser har afledt. Han ser sig selv som offer for folks utrolige evne til at udtale sig åbenlyst på de sociale medier uden at tænke over de konsekvenser, det kan give. Derfor mente han, at han er berettiget til offererstatning.
Hans advokat har dog forklaret ham forskellen mellem de to begreber i den juridiske verden. Det er han sådan set ligeglad med. Han er faktisk lidt hævngerrig, hvilket jeg egentlig godt kan forstå. Det er ikke sjovt at blive kaldt for en tyv eller svindler, når man driver en lille forretning.