Vi er i fuld gang med at lægge sidste hånd på vores forslag i konkurrencen. Det er en konkurrence om et stort hotel i de Forenede Arabiske Emirater. Vi har gode chancer. Vores konsortium er stærkt. De forskellige firmaer, som er med i konsortiet, har arbejdet sammen i mange år. På forskellige projekter. Vi er den nyeste partner i konsortiet, så vi lægger os i selen for at levere det, vi skal i tide og med professionalisme! Vi blev inviteret til at komme med i konsortiet af en af de ældre partnere i det. De har set, at vi kan mange ting, og at vores nytænkning virker. Vores egen profil er jo også god.
Tegningerne først
Lige nu handler det så om, at vi har påtaget os at revidere tegningerne som en anden partner, foreslår, og så sætte deres koncept op i vores måde at angribe tingene på. Vi gør meget ud af, at bygningerne, vi tegner, er miljøvenlige. Og i det her tilfælde er det noget med at spare på vand – og få spildevandet genbrugt på innovative måder. Vi har lavet nogle gode løsninger, synes vi selv. Når vi er færdige med det, så bliver den næste opgave at skrive beskrivelse til hele projektet. Og det skal omfatte alt.
Jeg gentager og siger dig: ALT.
Industristilladser
Det skal indeholde alt lige fra typen af industristilladser, vi vil benytte til den sidste skrues dimensioner. Det er en langsommelig proces. Men det kan betale sig at være omhyggelig. Vi har fx introduceret en hel del underkapitler i beskrivelsen, som omfatter, hvordan vi indhenter tilbud fra forskellige leverandører, hvordan vi tænker, at vi skal ansætte dygtige folk, som kan overse arbejderne on-site dernede.
Servicering af stilladserne
Herunder skal vi også beskrive, hvilke former for stilladsservice vores stillads-leverandør kan tilbyde. Vi ved, at det stiller os stærkere, hvis vi giver flere informationer end alle andre konsortier. Og vi vil bare vinde den her konkurrence. Det handler i virkeligheden om, at vi skal sikre, at vi har arbejde i de kommende mange år. Og det vil vi få, hvis vi vinder denne konkurrence.
Men som bekendt, så er det ikke kun informationer, det handler om. Det handler også om personlige relationer. Så jeg har været på besøg hos de stillads firmaer, som vi påtænker at samarbejde med. Kan jeg vise den fremtidige bygherre, at vi har gode relationer, og kan løse kriser i fællesskab, så vil det også styrke vores chancer. Og jeg har faktisk også udvidet denne taktik til også at inkludere de lokale repræsentanter. Som regel virker det godt, hvis man også kan vise, at man kender til de lokale forhold. Og de lokale entreprenører.
Men med hensyn til de lokale entreprenører, så har vi et lille problem. De har ikke så stor erfaring med at samarbejde med de firmaer, som vi anbefaler, vi skal bruge. Fx stillads firmaet. Så det bliver en udfordring at skulle beskrive, hvordan vi tackler det problem. Vi kan jo ikke bare sige, at vi sender en tolk derned, som forklarer, hvad den danske repræsentant siger. Nej, der skal lidt mere til.