Lad os sige, at dit barn har indlæringsproblemer i skolen. Han eller hun har måske lidt svært ved at koncentrere sig om bøgerne. Der er måske en lurende diagnose og mistanke om ADHD. Måske er det bare en periode i dit barns liv, hvor tingene bare ikke hænger sammen. Det er faktisk mere almindeligt, end det er unormalt, at et barn kommer ind i en periode, hvor det kniber med at kunne koncentrere sig i matematiktimerne – eller historietimerne. Måske er det lidt mere udtalt for dit barn. Måske er der et alvorligt problem, som skal undersøges til bunds. Men ofte er der tale om, at det unge menneske bare skal have tid til at finde sig selv og til at finde ud af hvem det selv er. Der sker jo ofte det, at når hormonbalancen begynder at ændre sig i kroppen, så bliver de unge forvirrede. De kan tabe modet og selvtilliden. De kan blive hyperaktive. De forstår ikke altid, at det er en overgang fra barn til voksen, som de kan mærke – meget voldsomt på deres krop.
10. klasse på efterskole
I sådan et tilfælde kan det være en befrielse for den unge kvinde eller den unge mand at få noget tid væk fra skolens rutine, hvor det skjulte pres om gode karakterer altid er til stede. Måske er det en løsning for den unge, at han eller hun får et år i 10.klasse på efterskole, hvor det får tiden – og det faglige overskud – til at finde sig selv. Det kan være, at den unge bare har brug for at få lov til at beskæftige sig med noget, som ikke direkte er et fag i folkeskolen, men som kan motivere det til at tage nogle af de traditionelle fag i folkeskolen lidt mere alvorligt.
Du spørger måske, hvad det kunne være? Jeg tænker på, at det kan være, at dit barn måske hellere vil bruge tiden på at lære at tegne eller skrive noveller. Det kan måske motivere det til at beskæftige sig mere med det danske sprog, hvis det kommer på en musikefterskole, hvor det kan lære at skrive sangtekster.
Jeg forsøger at sige, at sommetider kommer der motivation, hvis vi tænker lidt væk fra de traditionelle mønstre. Det kan være, at dit barn finder ud af, at det vil beskæftige sig med design i fremtiden, fordi det har gået på en teater efterskole, hvor det skulle være med til at designe og sy kostumer til en forestilling. Mulighederne er mange. Et ungt menneske, der ikke er helt med på det program, som folkeskolen har sat op, behøver ikke at være tabt bag en vogn. Det kan sagtens finde tilbage til sig selv – og når det sker, så sker det ofte med lynets fart. Meget bliver indhentet på ganske kort tid. Et ophold på efterskole i 10. klasse kan være startskuddet til en imponerende karriere.
Afklaring og motivation
Derfor: Tænk lidt på tværs af, hvad de fleste andre gør. Prøv. Forsøg. Går det ikke. Så er det ikke for sent at redde situationen. Ofte ser vi dog, at et efterskoleophold bringer afklaring og motivation.
Først i august sidste år sendte du din datter på efterskole. Det var en hård beslutning for dig at acceptere. Men stridighederne imellem jer var ikke til at holde ud længere. Så du valgte at tabe kampen med hende. Den kamp, der handler om, at mor og datter skal skilles – den, som handler om, at datter bliver til en selvstændig kvinde, som du som mor bare må slippe. Hvor svært det end kan være. Din datter ville på drama efterskole. Hun elsker at spille teater, og du troede sådan set, at mange af stridighederne I havde, var teater fra hendes side. Det var de ikke.
Svært at give slip på hende
Det var svært for dig at slippe hende. Tanken om, at hun skulle bo et fremmed sted, var ikke til at holde ud. Tanken om, at hun skulle være sammen med ukendte mennesker. Nye lærere. Nye klassekammerater voldte dig problemer. Dine bekymringer over, at hun ikke har boet hjemmefra nogensinde, var store. Faktisk så store, at du næsten helst ville have, at hun bare blev hjemme hos dig. Hun insisterede dog på at komme væk fra dig. Hun ville vise dig, at hun godt kan selv. At hun ikke er et lille pattebarn længere. Det sårede dig.
Men vær stolt af dig selv i dag. Du lod hende rejse. Hun går på drama efterskolen nu. Har gået der i mere end et halvt år, og hun er glad – og I taler faktisk vældigt godt sammen nu. Især her i vinterferien har du forstået, at det var godt, at du lod hende tage af sted. I har fået et forhold til hinanden, hvor I kan tale sammen uden, at det ender i skænderier.
Det var svært for dig at lade hende rejse. Det kostede dig meget – på den følelsesmæssige konto. Men du kan nu se, at du måske holdt hende tilbage med dine krav til hende om altid at skulle følge dine råd. Du kan se nu, at hun har fået lov til at lære at udtrykke sig selv, så hun bliver forstået. Du kan se nu, at hun er glad for, at du er der for hende, også selv om hun ikke fortæller dig det hele tiden. Du ved, at I får et meget bedre forhold til hinanden, når hun kommer hjem efter et år på drama efterskole. Du håber inderligt, at I ikke falder tilbage til det gamle mønster. Det kan jeg godt garantere dig, for at I ikke gør. Du og din datter er nemlig begge to blevet meget stærkere – hver for sig.